Het lijkt vandaag de dag wel alsof je een sukkel bent als je niet onderneemt. Als je ‘gewoon’ en baan hebt en voor een baas werkt. Als je social media tijdlijnen niet vol staan met ‘follow your heart’, ‘live your dream’ en wijntjes en cappuccino’s op terrassen onder werktijd.
Ik zal de laatste zijn die zal zeggen niet in het principe van ‘follow your heart’ te geloven, maar ik weet uit ervaring ook dat ondernemen keihard werken is en niet altijd de rozengeur en maneschijn die tijdlijnen wel eens doen geloven.
Ik kan me dus ook voorstellen dat jij misschien wel een reden hebt om niet te kiezen voor het ondernemerschap. Het is niet je ding, je hebt een super gave baan, de omstandigheden zijn er niet naar of het is (nog) niet je tijd. Wat voor reden dan ook.
Ik geloof dat het ook niet per definitie gaat om het ondernemen wat je gelukkig maakt, maar dat ondernemend zijn je gelukkig kan maken. Ondernemend als in vrijheid nastreven, keuzes maken, ergens voor staan, in beweging blijven, zaken bespreekbaar maken, een pro-actieve houding én weten waarom je doet wat je doet.
Ondernemen kan dus volgens mij ook heel goed in loondienst. Ik heb 10 tips voor je om ondernemend te zijn in je werk, zodat je het gevoel van vrijheid en ondernemerschap ook in je baan kunt creëren:
1. Stel doelen
Doelen stellen is belangrijk om te weten waarom je dingen doet, om focus te behouden en in flow te komen. En, niet onbelangrijk, om successen te kunnen vieren en de koers bij te kunnen stellen als het even niet gaat zoals de bedoeling was. Stel jezelf elke dag een doel; een persoonlijke doel en een doel om je in je werk continue te blijven verbeteren. Weet wat jouw persoonlijke reden is waarom jij deze functie uitvoert, want dat is jouw persoonlijke drijfveer. En zorg er ook voor dat je de doelen van jouw afdeling/team of organisatie scherp hebt.
2. Informatie die je niet krijgt, kun je ook halen
Niet is zo makkelijk als schoppen tegen iets wat er niet is. ‘Ik wist het niet’ of ‘dat is me niet verteld’ is geen excuus. Iedereen in een organisatie heeft informatie haal- en brengplicht. En als je informatie mist, dan moet je die halen. Doe jezelf en anderen dat plezier en wees daarin pro-actief.
3. Leer elke dag iets nieuws
Daag jezelf en je collega’s uit om continue te blijven verbeteren. Elke dag iets nieuws te leren. Wat is jouw persoonlijke droom en hoe kan je baan van vandaag daaraan bijdragen? Zorg dat je de juiste mensen aan je netwerk toe kunt voegen om jouw persoonlijke doelen te halen, zorg dat je bij die vergadering zit waar jij zelf ook iets van kunt leren, zorg dat je die training mag gaan volgen die zowel jou als jouw organisatie verder helpen, zorg dat je dat project op je bord krijgt waarin jij jezelf kunt profileren
4. Verbind met collega’s
Weet wie de mensen om je heen zijn, wat ze drijft, wat hun verhalen, dromen en doelen zijn. Geef ze aandacht, oprechte aandacht.
5. Help anderen en durf hulp te vragen
Niets is zo herkenbaar als zwetend wakker worden en denken, ‘hoe ga ik dit doen?’ En troost je, iedereen wordt op deze manier wel eens zwetend wakker. Alleen het uitspreken daarvan lucht vaak al op. Durf je kwetsbaar op te stellen, want dan durven je collega’s dat ook. En de deuren naar oplossingen gaan als vanzelf open.
6. Vind jouw manier binnen de gegeven kaders
Je hebt nu eenmaal te dealen met vaste kaders binnen je baan, maar er is ook ruimte. Altijd. Het Pareto Principe, de welbekende 80/20 regel, stelt zelfs dat je in 20% van je tijd 80% van je output realiseert. Kijk hoe jij je tijd het liefste inricht, wat er wel mogelijk is en hoe jij optimaal presteert.
7. Ga het gesprek aan
Als jij duidelijk hebt hoe jij het beste presteert en dat ook onderbouwd kunt overbrengen, kijk dan samen met je manager welke mogelijkheden er wél zijn om daaraan invulling te geven binnen de gegeven kaders. Uiteindelijk gaat het ook hier weer om het behalen van ieders doelen, dus ga de test om de leiderschapscapaciteiten van je manager maar eens aan. Uiteindelijk is het de rol van een manager om het beste uit zijn of haar mensen naar boven te brengen.
8. Respecteer jezelf en je grenzen
Geef aan wat je kunt en ook wat je niet kunt. Maak een bewuste keuze als er iets op je bord komt; moet ik dit nu doen? Herhaal dit zinnetje maar eens, je kunt de nadruk op ieder woordje leggen. MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen? Moet ik dit nu DOEN? Ga niet als een blinde te werk als er iets op je af komt. Maar doe even een stapje terug, past het in je functie, bij jouw doelen, in je planning en zo ja, wanneer ga je het doen en wanneer moet het af. Doe aan verwachtingsmanagement vooraf. En lever wat je afspreekt. En als je iets niet kunt of wilt doen, geef dan ook aan waarom, laat iemand meekijken in je prioriteiten en/of kijk samen met de opdrachtgever van deze klus wat andere alternatieven zijn, die goed zijn voor alle partijen.
9. Wees dankbaar
Voor alles wat er is. Voor je baan, voor je salaris, voor alles wat je daarmee kunt doen, voor de kansen die je geboden worden, voor je collega’s en zelfs voor de koffie :-).
10. Maak krachtige keuzes
Als jij er vanuit een pro-actieve houding alles aan doet om jezelf in je baan te laten slagen en je merkt dat je tegen grenzen aanloopt waar je last van hebt, of in je in een cultuur beweegt waar je niet blij van wordt, maak dan je keuzes! Ga uit van je eigen kracht, je talenten; heb vertrouwen. Je leven eindigt niet bij deze baan, of bij dit bedrijf. Als jij niet blij bent, is je werkgever dat waarschijnlijk ook niet. Hou jezelf niet klein, laat de stress niet toe, maar maak je eigen krachtige keuzes!
Ik wens je heel veel ondernemerschap in je baan en heel veel werkgeluk. En als je zin hebt in een leuke uitdaging voor een 9-daagse boost in je werkplezier, schijf je dan hier gratis in!