In mijn interview reeks met bevlogen leiders, was ook Aad Ouborg bereid om over het onderwerp van gedachten te wisselen.
Hij zat nog bij de kapper op het tijdstip van onze belafspraak. Of ik een half uurtje later terug kon bellen.
Werk en leven lopen door elkaar heen bij deze bevlogen, enorm innovatieve ondernemer, Aad Ouborg van de Ouborg Group (o.a. Princess Entertainment en Princess Traveller). En dat is volgens mij ook hoe het moet zijn vandaag de dag. Hoe het kán zijn. Hoe het mag zijn…
‘Bevlogenheid creëer je onder je werknemers door het als leiders zelf uit te dragen. Uitdragen wat je in je hebt. Onderneem en denk vanuit je hart, dat is belangrijk.’
Grenzeloos denken en doen!
Aad Ouborg (57) is de eigenaar/directeur van de Ouborg Group. Princess Household Appliances, zijn bedrijf in huishoudelijke artikelen met een afzetgebied over de hele wereld verkocht hij in 2010. Maar hij behield de naam Princess om met zijn kinderen te ondernemen en samen met hen nieuwe bedrijven te starten en uit te bouwen zoals Princess Entertainment, Princess Sportsgear, Princess Traveller, Princess Hotels en Bourgini. Meerdere malen werd hij gelauwerd, onder andere voor zijn vindingrijke en gedurfde aanpak als ondernemer. Bevlogenheid volgens Ouborg is genieten van wat je doet, dan is het ook geen moeten!
Stimulator van het Nederlandse bedrijfsleven
‘Ik ben al vanaf mijn studententijd ondernemer, nu met mijn drie oudste kinderen. Iedereen denkt: dat doet ie wel even, maar dat is natuurlijk niet zo. Het vergt inspiratie, hard werken en doorzettingsvermogen. Succes is geen garantie, zeker in deze tijd niet. En hoe je ook heet, wie je ook bent, we moeten er allemaal hard voor werken. Dat is die bevlogenheid. Ik word per dag wel tien keer gebeld door Nederlandse ondernemers die even niet meer weten hoe ze nou verder moeten. Ze zitten met vragen of geldproblemen. Dan merk je toch dat ondernemers vaak alleen staan en van tijd tot tijd behoefte hebben aan een praatpaal. Het is fijn dat ik ze met een paar minuten vaak al kan helpen. Daar maak ik tijd voor, gewoon ergens tussendoor. Als een soort stimulator van het Nederlandse bedrijfsleven. Vroeger wilde ik dat ook graag, zat ik zelf met allerlei vragen. Maar niet vaak had iemand tijd voor me. Dat doorgeven van kennis hoort erbij in je leven, vind ik. Ik draai nu meer uren dan ooit. Maar als je werken leuk vindt, kan je het aan. Zonder stress. Geniet van wat je doet!’
Uitdragen wat je in je hebt! ‘De trots en bevlogenheid is voelbaar in ons familiebedrijf. Bevlogenheid creëer je onder je werknemers door het als leiders zelf uit te dragen. Uitdragen wat je in je hebt. Onderneem en denk vanuit je hart, dat is belangrijk. Als je het zo doet, maak je het ook zo leuk voor jezelf. Het kost geen geld om mensen gelukkig te maken. Dat is wat wij doen, wij maken de hele dag mensen blij en verrassen. Dat is het geheime recept, denk ik. Maar dat is ook gewoon wie je bent.’
Ondernemen is entertainen
‘Ik was vaak zelf verantwoordelijk voor het aannemen van het personeel. Ik wilde de juiste mensen op de juiste positie, die ene werknemer met het juiste DNA. Bevlogenheid is dan best lastig te meten. Zeker in de beginperiode, waarin iedereen zich goed voordoet, is het niet altijd duidelijk of je de juiste mensen hebt binnengehaald. Daarom kozen wij voor twee dagen meedraaien, zodat je van beide kanten kan voelen of het past. En dan nog blijft het moeilijk als het om personeel gaat. Niet iedereen wil met je meedoen, wat logisch is. Sommige mensen hebben andere ideeën over werken. Daar kom je pas achter als je aan de gang bent. Ondernemen is entertainen. Dat zeggen wij al heel lang. Maak het gezellig en geniet. Doe mee. Degenen die er dan niet bij passen komen daar vanzelf wel achter. Je kan niet geforceerd mee blijven doen. Eens val je door de mand.’
Bevlogen in loondienst
‘Ik heb nooit voor een baas gewerkt. Ik heb de vrijheid nodig om zelf te ondernemen, omdat mijn creativiteit zo is. Als ik iets in mijn hoofd heb wil ik dat meteen kunnen doen, zonder oeverloos te vergaderen. Niet iedereen hoeft ondernemer te zijn om dat voor elkaar te krijgen. Binnen ons bedrijf zijn werknemers ook heel bevlogen in loondienst. We geven onze mensen de gelegenheid om creatief te zijn en mee te denken. Graag zelfs! Je zit niet in een stukje of hoekje van het bedrijf, maar mag aan het hele bedrijf werken. We stimuleren het ondernemerschap bij de werknemers.’
Geen grenzen in denken en doen!
‘Bevlogenheid is echt nummer één, als je het mij vraagt. Alles moet kloppen: je prijs, je product, je bedrijf. In deze tijd zijn inspiratie en innovatie belangrijk. Daar hoort ook bevlogenheid bij. Je moet bevlogen zijn om iets voor elkaar te krijgen. Je moet out of the box, vernieuwend en creatief kunnen denken. Dat is de enige manier, op prijs kun je het al niet meer winnen. Stel dat 25% van werkend Nederland bevlogen en trots is, dat zou enorm veel opleveren!
Slechts 10% van de Nederlandse bedrijven doet nu internationaal zaken, terwijl we juist, doordat er geen grenzen meer zijn in de wereld, enorm kunnen scoren. Een toename van bijvoorbeeld 15% zou al een enorme boost zijn voor onze economie. Gigantisch! Anders ondernemen is mijn meest verkochte boek. Daarin snijd ik het onderwerp bevlogenheid en anders zijn dan anderen ook aan.
Voor meer bevlogenheid moet de regelgeving in Nederland echt omlaag. Je moet makkelijker kunnen ondernemen, makkelijker kunnen werken. Innovatie nog meer stimuleren. Dat is de kans voor de toekomst. Vooroplopen op allerlei gebied. Wij waren een handelsland dat de wereld overging, maar nu valt het met die internationale handelsgeest best tegen. Al denken wij dat dat wel zo is. Mijn gouden tip voor ondernemers? Geniet van wat je doet, wees blij met wat je doet, dan voelt het niet als moeten.’