Voor mijn interviewreeks met bevlogen leiders had ik de eer om René Frijters, oprichter van Alex Beleggersbank en Knab te interviewen over bevlogenheid. Ik heb in mijn interim-leven een periode voor René mogen werken en denkend aan bevlogen leiders moest ik gelijk aan René denken. Deze man is bevlogen in alles wat hij doet. Het is een mensen-mens en leider puur sang. Maar ook een ondernemer in hart en nieren. Die gelooft in vrijheid en verantwoordelijkheid als sleutels tot succes en bevlogenheid.
We Skypeten bijna een uur en ik hing aan René’s lippen. Hij vertelde over zijn manier van leiding geven en over het beste uit mensen halen. René heeft geen idee of hij veertig of honderd uur per week werkt, en dat maakt hem ook niets uit. Want het voelt niet als werken. Bevlogenheid volgens René Frijters is iets waar je energie van krijgt. Dat je ‘s morgens uit bed stapt en denkt: lekker, ik mag er weer tegenaan!
Personeel
Begin bij het begin. Om een bedrijf te creëren dat bevlogen is, heb je verschillende ingrediënten nodig: Met plezier werken, mensen vrijheid geven, fouten durven maken, innovatief zijn, mogelijkheden bieden tot ontwikkeling en inspireren. Al deze ingrediënten maken volgens René deel uit van een bevlogen organisatie. Hieronder geeft hij zijn visie over dit onderwerp.
In zijn begintijd bij Knab, was René persoonlijk betrokken bij de aanname van iedere nieuwe medewerker. Want tijdens de sollicitatieprocedure begint het aannemen van een bevlogen persoon. Als gevoelsmens kijkt en luistert René naar de manier waarop iemand over zijn/haar vak spreekt tijdens de sollicitatie. ‘Je ziet het aan de ogen, waar de passie vanaf moet spatten, aan de manier waarop er gesproken wordt over het vak’, aldus René. Bevlogen mensen zorgen ook in hun vrije tijd dat ze op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in hun vak, zo gelooft René. Die ontwikkelen zichzelf ook in privétijd.
In een later stadium bij Knab, toen René zelf niet meer elk personeelslid zelf kon aannemen, waren de eerste twee uur van de eerste maandag van de maand altijd heilig geblokt voor de nieuwe medewerkers van die maand. Niet even kort en vluchtig een hand schudden aan het begin van de werkdag, maar 2 uur oprechte aandacht. Tijdens die sessies nam René de nieuwe medewerkers mee in de visie van Knab, de doelstellingen én de succesfactoren. Hierdoor voelde en ervoer elke nieuwe medewerker de bevlogenheid van Knab waar hij/zij aan kon bijdragen. Dit was de eerste injectie om de natuurlijke bevlogenheid van de nieuwe medewerker te combineren met de bedrijfsdoelstellingen.
Plezier en vrijheid
Gaan vaak hand in hand. Personeel vrijlaten om zelf de invulling van hun werk op de meest plezierige manier uit te oefenen. En vrijheid betekent voor hem niet geen verantwoordelijkheid. Het verantwoordelijkheidsgevoel stijgt juist enorm door vrijheid. Als mensen vrij zijn in denken en vrij zijn in doen. In teveel sturen gelooft René niet. Je moet mensen inspireren en een context, een richting geven en daarbinnen de vrijheid om het op een eigen manier te kunnen doen. Daarnaast is het soms ook een kwestie van over je eigen schaduw heen durven te stappen en als leidinggevende te denken:” Misschien was dit niet mijn manier maar het is ook goed”. René geeft als voorbeeld Pieter Zwart (eigenaar van CoolBlue) hij is bevlogen van klanten. Hij heeft een bevlogen cultuur gecreëerd waar de gekste dingen gedaan worden om de klant gelukkig te maken. Hierin mag de medewerker vaak zelf beslissen, dat is bepalend voor het succes.
Fouten
Over het maken van fouten, falen en projecten die mislukken is René kort. Innovatie is onmogelijk zonder ergens gefaald te hebben. Fouten mogen zelfs beloond worden, want het betekent dat er iets nieuws geprobeerd is. René stelt zichzelf altijd de vraag en stelt die vraag ook aan zijn mensen; ‘Wat is het ergste wat er kan gebeuren als het fout gaat?’ Wel is het goed om fouten te erkennen en te analyseren, zodat ervan geleerd kan worden.
Inspiratie en ontwikkeling
Met inspiratie stimuleer je leiderschap en ondernemerschap. Mensen meenemen in het verhaal waar je met je organisatie naartoe wilt gaan. Medewerkers betrekken in de veranderingsprocessen en uitdagingen bieden op vakgebied. Dit kan onder andere door middel van een studie, seminars laten volgen of ontwikkelingsmogelijkheden bieden op het werk. Dit houdt mensen geprikkeld en geïnspireerd.
Als laatste zegt René dat bevlogenheid gewaarborgd kan worden door medewerkers mee te nemen in veranderingsprocessen.
Hij gelooft in vier succesfactoren: visie & strategie, de klant, innovatie en eigen cultuur. Kloppen één van deze dingen niet, dan verlies je goede mensen en vinden ze het niet meer leuk. Dan loopt de energie uit het bedrijf. Er wordt aan René voorgelegd dat 20% tot 25% van werkend Nederland bevlogen is. Hij schrikt van de lage cijfers en wanneer hem wordt gevraagd wat hij denkt dat bevlogenheid kan opleveren zegt hij:
“Waanzinnig veel, als er in een bedrijf mensen vleugels krijgen omdat er een cultuur is waarin mensen zich gelukkig voelen, gaat het bedrijf veel meer presteren, krijgt het blijere klanten en meer omzet en daar ga je uiteindelijk van groeien”.